A hagyományos koreai nemzeti viselet (hanbok) évszázadok óta különbözik a
szomszédos népekétől, noha előzménye az északi nomád törzsek
kaftánviseletéhez hasonló öltözék lehetett, s számos kínai jellegű
viseleti darabot is átvettek. A koreai öltözék alapvető jellemvonása,
hogy - nemre és származásra való tekintet nélkül - két részből állt.
A női ruha felső része a hosszú ujjú blúz, melyet mellmagasságban
jobboldalt kötötték meg a ruha díszéül is szolgáló félágas masnival.
Hozzá sűrűn redőzött, hosszú szoknyát viseltek. A bolerószerű blúz
jellegzetes vonalú ujjaival széttárt madárszárnyhoz hasonlított, és
mozgáskor a hosszú szoknyával légiesen könnyed sziluettet kölcsönzött. A
női ruha felett - főként a tehetősebbek - ujj nélküli, pelerinhez
hasonló köpenyt viseltek. Ennek sűrű redőzésű, kapucniszerű fejrésze az
arc nagy részét is eltakarta.
A női öltözékhez tartozott a díszes legyező, továbbá a színes hímzésű
selyemtarsoly, melyben piperetárgyakat tartottak. A hagyományos női
öltözék jellegzetes dísze volt a norigae-nek nevezett, rojtköteges
függődísz-kompozíció, melynek selyemzsinórokból készült függesztő ágaira
(az ágak száma 1-3-5 lehetett) különböző alakú, csomózott mintákat
formáztak.
A korallból, nefritből, malachitból, borostyánkőből, igazgyöngyből
készített ékítmények, továbbá az arany-, ezüst- vagy aranyozott réz
ötvös díszek és hímzett textilfigurák a viselet látványos díszei voltak.
A legkedveltebb függődíszek közé tartoztak a kis illatszeres flakonok
és szelencék, a szétnyitható fogvájótartók, a dísztőrök (a női erény
szimbólumai), a pillangódíszek egyesével vagy párban (a hosszú élet
jelképei), továbbá a denevér (jószerencse), a páros hal (bőség), a
szőlőfürt (sok fiú utód születésének jelképe), a lótuszvirág (jókívánság
jelkép fiúgyermek születéséhez) díszítmények. A függődíszek
motívumainak szimbolikus jelentése közismert volt, díszítő szerepük
mellett oltalmazó erőt is tulajdonítottak neki.
A koreai viseletek és tárgyak gyakori díszítő motívumai voltak a kínai
írásjegyek. Az öröm írásjegye különösen párosával (dupla boldogság) az
esküvői szertartás, a kelengye és nászajándék tárgyain jelent meg. A
hosszú élet, a szerencse, az egészség, a nyugalom, az előkelőség), a
számtalan, végtelen jelentésű írásjegyek változatos megjelenésű,
kalligrafikus formájukban díszíthették a hagyományos koreai viselet
részeit és a koreai tárgykultúra darabjait.
A virág és növényi jelképtár legkedveltebb motívumai a fagyos hidegben
is pompázó krizantém, a tisztaságot és szépséget jelképező lótusz, a
finom eleganciát megtestesítő orchidea, a pazar gazdagságban virágzó, a
virágok királyának nevezett peónia, valamint a „tél három barátjának”
nevezett minta, mely a télen is zöldellni, a hideggel is dacolni képes
fenyő, a bambusz, s legkorábban virágba boruló szilvavirág együttese. Ez
utóbbi a koreai uralkodóház jelképe is lett 1897-ben, hiszen az
uralkodóház családnevének jelentése szilvavirág volt.