Júniusban a legsikeresebb
koreai popcsapatok két teltházas koncertet adtak Párizsban, 14 ezer
sikítozó tinédzser előtt. Koreai popsztárokkal dolgozik Kanye West és
turnézik a Jonas Brothers. A Billboard a héten elindította a külön K-pop
slágerlistáját. A koreai pop már régóta nem csak odahaza népszerű, most
viszont már világszerte az áttörés küszöbére érkezett.
h i r d e t é s
2011-ben bőven nem új jelenség már a koreai popzene külföldi
népszerűsége: idehaza is tartanak rendszeres K-pop bulikat egy ideje, és
van olyan magyar popsztár is – az "SP-istállóhoz" tartozó Düki
személyében –, akit bevallottan a koreai popzene inspirált, mégis, a
K-pop ezen a nyáron törte át azt a lélektani határt, amely után már
senki sem csinálhat úgy, mintha nem létezne. Dél-Korea a világ egyik
legkomolyabb popexportőrévé nőtte ki magát az utóbbi években (2009-ben
már 31 millió dollárt hozott a popexport), a nemzetközi sajtóban pedig már arról jelennek meg cikkek, hogy a koreai popipar nyíltan Európa meghódítását tűzte ki célul. Sőt, most a héten a Billboard elindította a külön K-pop slágerlistáját is,
amit a legális letöltések alapján állítanak össze. És miközben az
átlagos magyar internetező számára egy koreai popszám még pár éve is
csak viccesen egzotikus lehetett, mára a legnépszerűbb K-pop előadók
zenei világa alig különbözik az ismert angolszász popsztárokétól, és
manapság csaknem hasonló eséllyel fordulhat elő egy 2NE1-szám a magyar tinik iPodján, mint egy jól ismert világsztáré.
Offenzívában a koreai kultúra
A koreai kultúra már a kilencvenes évek legvége óta offenzívában van:
azóta használják a Hallyu, más néven "koreai hullám" elnevezést, ami
kezdetben csak tévésorozatokra és filmekre vonatkozott, de ma már a
popzenét is a Hallyu részének tekintik. A koreai popszíntér is a
kilencvenes években pezsdült meg először, ekkor jelentek meg az amerikai
mintát követő fiú- és lánycsapatok, és azóta vannak a színen a szálakat
a mai napig mozgató ügynökségek is. Kezdetben ez a koreaiakon kívül
kevés embert érdekelt, ám rövid idő alatt sikerült előbb Kelet-Ázsiát
meghódítani, majd az utóbbi években már Európában és Amerikában is
komoly tábora alakult ki a K-popnak, mely tábor azóta is folyamatosan
nő. A nyugati média leginkább akkor figyelt fel a jelenségre, amikor
idén júniusban Párizsban lépett fel a legnagyobb koreai kiadó és
ügynökség, az SM néhány sztárja, így a Super Junior, a Girl's Generation
és a SHINee. A hatalmas érdeklődés miatt még egy napot be kellett
iktatni, és összesen 14 ezren nézték meg a show-t. Kim Jong-Min, az SM
ügyvezetője ezt követően nyilatkozta az AFP-nek, hogy a siker meggyőzte
őket arról, érdemes Európára még jobban odafigyelniük: "Az európai
rajongók reakciója bennünket is abszolút megdöbbentett. Most már még
biztosabbak vagyunk benne, hogy itt az ideje megcélozni az európai
piacot is, noha csak lépésről lépésre haladva" – mondta Kim Jong-Min júniusban.
Úgyhogy várhatóan nemsokára megjelennek az angolul éneklő K-pop sztárok
(eddig is készültek angol nyelvű verziók a koreai slágerekhez), és
velük együtt Kim reményei szerint mobilcégekkel közösen az online
zeneárusítás is.
Az SM (most már a Star Museum rövidítése) történetén keresztül
egyébként a teljes K-pop sztorit modellezni lehet: az 1995-ben alapított
ügynökség hozta össze a kilencvenes évek legnépszerűbb koreai fiú- és
lánycsapatait, és amikor azok ideje leáldozott, tudtak újítani frissen
verbuvált együttesekkel. Az SM volt az első koreai ügynökség, amely
megvetette a lábát Japánban is, ahol még 2001-ben létesített egy helyi
leányvállalatot, melynek segítségével gyorsan ismertté és népszerűvé
tette a külföldi piacra szánt előadóit. Azóta Kínában és Hongkongban,
sőt, Amerikában is létesült helyi SM-lerakat. Aki szerint nyomasztóan
úgy hangzik az SM története, mint egy sima cégtörténet, nem pedig egy
lemezkiadó sztorija, az nem téved: a koreai popipart mindennél több
bírálat éri az "iparisága" miatt, gyakorlatilag robotként konstruálják
meg a különböző előadókat, ma már éveken keresztül trenírozva az egészen
fiatalon verbuvált tagokat, mielőtt a közönség elé állítják őket. Az SM
és a többi hasonló ügynökség szigorúan felügyeli a sztárjai minden
megnyilvánulását, akiknek minden szavuk és mozdulatuk előre meg van
komponálva. Nem egy esetben bíróság elé is került
az ügynökséget rabszolgahajcsár-tempóval vádoló, magát kisemmizettnek
érző sztárok és ügynökségük vitája. Ugyanakkor az sem mellékes, hogy a
K-pop sztárcsinálás drága mulatság: egy fiú- vagy lánycsapat teljes
összerakása akár egymillió dollárba is kerülhet.
Kultúra-technológia és globalizálás
Az SM-nek egyébként saját üzletfilozófiája is van, mégpedig a
"kultúra-technológia" (Culture technology vagy röviden csak CT). "A CT
egyik eleme a kiképzési rendszerünk. Meghallgatások alkalmával fedezzük
fel a rejtett tehetségeket, és háromtól hét évig tartó zenei, tánc- és
színészeti tanulmányoknak vetjük alá őket, hogy megalkossuk a közel
tökéletes sztárt" – mondta az alapító Li Szu Man júniusban, és elmesélte a globalizálás technikáját is.
Ez három lépcsőből áll: az első a kulturális export, melynek keretében
bevezetik a külföldi piacra a kiszemelt előadót. Nagy segítség ebben az
internet, melytől a multinacionális kiadókkal szemben a K-pop kiadók
kevésbé idegenkednek, és az SM-nek is sokat segített a még 2009-ben
elindított YouTube-account, mely főszerepet játszott az előadók európai
népszerűsítésében is. A következő fázisban közös felvételek készülnek a
megcélzott országból választott előadóval (el ne feledjük, hogy Will.i.am és Kanye West
is dolgozott már koreai előadóval), végül a harmadik lépcsőben az SM
már egy külföldi előadót épít fel a saját koreai módszerei szerint.
Vagyis ez azt jelenti, hogy egyre több más ázsiai országban is
megjelennek a K-pop mintájára kitalált helyi előadók.
Az SM által kifejlesztett termékek (pardon, előadók) ráadásul a
Transformer figurák mintájára többfunkciósak: a tizenegy tagú Super
Junior fiúcsapatot például több különböző alegységre lehet osztani az
aktuális feladat fejében, így létezik például a Super Junior M, amely
kizárólag a kínai piacra koncentrál. Sőt, a CT része az is, hogy a
megcélzott piacról verbuválnak dalszerzőket, producereket,
koreográfusokat stb., akik a helyi igények figyelembe vételével alakítják az előadók hangzását és megjelenését. Így lesz a koreai pop az illető ország képére szabva.
A lényeg azonban még mindig a koreai előadókon van, és valódi
kulturális turizmus is kialakult: elsősorban a környező ázsiai
országokból érkeznek sokan az országba kizárólag koncertek vagy
lemezbemutatók miatt. Ők lemezeket is vásárolnak, hiszen Koreában jóval
olcsóbbak a lemezek, mint máshol a környező országokban, legyen szó
fizikai vagy digitális formátumú zeneárusításról: az iTuneson árusított
trackek töredékéért lehet legálisan letölteni számokat (ráadásul
keményen fellépnek a kalózkodás ellen), míg egy cd negyedannyiba kerül,
mint mondjuk Japánban. Éppen ezért viszont a koreai előadóknak fontos az export is, hiszen az olcsón árusított lemezekből és trackekből nincs túl sok bevételük. A legfontosabb piac számukra Japán, a BBC által megszólaltatott kiadói szakember szerint ugyanis onnét jön a legtöbb pénz.
A koreai poppiac sajátossága, hogy a nagylemezek helyett egy ideje már a
mini-albumokat részesítik előnyben, és gyakori, hogy az előadók csak
évekkel a karrierjük kezdete után jutnak el egy rendes albumig, viszont
évente több mini-albummal is előállnak. Ez sokkal olcsóbb módja a dalok
célba juttatásának. Ugyancsak gyakoriak az újrakiadások (ez főként az
SM-re jellemző), melyeken mindössze egy-két új dal szerepel, a többi
szám pedig már megjelent egyszer, a türelmetlen rajongók mégis megveszik
az újracsomagolt lemezt is.
De milyen a zene?
Nem beszéltünk még magáról a zenéről. Egy általunk megkérdezett magyar
K-pop rajongó szerint a koreai pop leginkább abban különbözik a számára
amúgy sok tekintetben mintaként szolgáló japántól (J-pop), hogy azzal
ellentétben nyíltan másolja a nyugati zenéket, csak éppen koreaiul, és a
rajongók szerint visznek bele valami eredetiséget is, ami
megkülönbözteti őket a nyugati poptól. A koreai popban igenis fontos az
énektudás: míg kezdetben inkább külsőre válogatták össze a tagokat, ma már elengedhetetlen a többi mellett a jó énektudás is. Ennek köszönhetően a K-pop legújabb generációja már nemcsak egy stílusban képes helytállni. Továbbá nem divat a playback sem.
A koreai popra a legnagyobb hatást egyértelműen az r&b gyakorolta,
mely először a kilencvenes években jelent meg, nagymértékben az
Amerikából hazatelepülő koreaiak hatására. Az új évezredben aztán a
Brown Eyes nevű duó volt az, amely az amerikai r&b-t a hagyományos
koreai slágervilággal párosította, de fontos szerepet játszik a K-popban
a hiphop és a mainstream dancepop is. Jellemző egyébként, hogy az
előadók és a rajongók is egyre fiatalabbak: míg a kétezres évek elején
tizennyolc-huszonegy év volt a sztárok átlagéletkora, ez ma már jó pár
évvel alacsonyabb, és a rajongók pedig még ifjabbak. A Soompi nevű angol
nyelvű Hallyu fanoldal hongkongi születésű, de már Kanadában élő, Edward1849 néven publikáló szakírója szerint
egyébként most sokkal többféle zene és előadó van a színen, mint tíz
évvel korábban. Mindez azonban azzal is jár, hogy a sokkal jobban
kiképzett sztárok manapság már legalább annyit foglalkoznak a
színészkedéssel, mint a zenével, ugyanakkor az internetnek és a
mini-albumoknak köszönhetően is állandóan jelen vannak, folyamatosan
lehet követni őket, és így már jóval inkább futószalagon készülnek az új
számok, melyeknek már nincs akkora hírértékük, mint régen.
A cikk elején idézett Kim Jong Min elismeri, hogy sokaknak taszító
lehet a K-pop: "Elhiszem, hogy az előadóink ugyanolyannak tűnhetnek,
akik tök hasonló dalokat énekelnek" - mondta, de hozzátette azt is, hogy
ezzel megnyitják az ajtót a többi koreai előadó előtt is: "Azok az
emberek, akik szeretik ezt a zenét, hamarosan még több műfajra lesznek
kíváncsiak, például a rockra és így tovább" - tette hozzá a legnagyobb koreai popzenei ügynökség vezetője.
forrás: http://quart.hu/cikk.php?id=6587
|